Als u met onze experten praat of een oplossing op onze website zoekt, dan kunnen er begrippen opduiken die een woordje uitleg vragen. Hieronder vindt u een lijst met vertrouwde termen binnen de wereld van PHI DATA en ontdekt u waarvoor ze staan.

Automatische identificatie

Bij onze Smart Edge-projecten begint alles met een barcodelabel of RFID-tag. Door die op goederen of assets aan te brengen, is het mogelijk om die tijdens hun volledige levensweg te scannen en dus te identificeren. Dat laat op zijn beurt toe om bij elke stap in het proces waardevolle data te genereren, te raadplegen en te analyseren, om zo transacties te bevestigen, eventueel een alarmsignaal te geven en rapportages te doen.

Bij automatische identificatie worden de goederen eerst gecodeerd. Dat gebeurt via barcodeprinting of RFID-codering. In een volgende fase leest u die codes in en registreert u ze rechtstreeks in computersystemen, zonder dat mensen dus iets moeten schrijven of lezen. Dat verhoogt de snelheid en vermindert de fouten, wat werken met pen en papier onvermijdelijk met zich meebrengt.

Er bestaan diverse technologieën en symbologieën om codes te generen en te capteren, zoals 1D- of 2D-barcodes en RFID. Meestal kunnen symbologieën en coderingsafspraken vrij intern door het bedrijf worden gekozen. Voor sommige bedrijfssectoren en producten is dit evenwel vastgelegd door een standaardiseringsorgaan, zoals GS1.

PHI DATA helpt u om de juiste identificatieoplossing voor uw toepassing te vinden.

Met datacaptatie bedoelen we de bijkomende data die men eventueel bij het scannen toevoegt, zoals de plaats, het tijdstip, de medewerker, het gewicht, extra scans, enzovoort. Die worden dan aan een record toegevoegd.

Barcode

Een barcode of streepjescode laat toe om objecten of personen gemakkelijk te identificeren. Naast de traditionele 1D- of lineaire barcodes zijn er de 2D-barcodes, ook wel matrixcodes genoemd. Dit raster met vierkante stippen kan meer data opslaan aangezien de ruimte horizontaal én verticaal wordt gebruikt. Terwijl een scanner enkel 1D-barcodes uitleest, kan een beeldsensor zowel 1D- als 2D-barcodes lezen.

Condition Monitoring

Draadloze Condition Monitoring laat toe om o.a. de temperatuur in uw magazijnen, koelruimtes en transportmiddelen continu te meten. Dat gebeurt met behulp van RFID-technologie (zie ook ‘RFID’) en tags. Dankzij Condition Monitoring kunnen we niet enkel de temperatuur maar ook de CO2 en de luchtvochtigheid nauwgezet in de gaten houden.

Etikettering

Barcode- of RFID-oplossingen komen pas ten volle tot hun recht op een kwalitatieve drager. Een efficiënte etiketteeroplossing is dan ook een must. Er bestaan diverse types etiketten, zoals thermisch en thermaal transferpapier, polyethyleen, polypropyleen of polyester. De lijmlaag kan afneembaar, (extra) permanent of diepvriesbestendig zijn. Voor een optimale efficiëntie is het mogelijk om uw etiketteerproces te automatiseren (zie ook ‘Print & Apply’).

Field Force Automation

Via Field Force Automation kunt u de efficiëntie van uw mobiele medewerkers versterken. Met IDField bieden wij een oplossing aan die centraal de planning, uitvoering, coördinatie, rapportering en controle van medewerkers ‘in the field’ beheert, en dat in real-time. Dat die medewerkers hun input en feedback kunnen geven over hun activiteiten via onze mobiele applicatie draagt eveneens bij tot een efficiënte Field Force Automation.

IDasset®

Deze inventarisoplossing registreert in eerste instantie al uw assets (activa) om die in een later stadium snel en correct op te volgen. Het kan hier gaan om zeer uiteenlopende zaken, zoals rollend materieel, werktuigen, meubilair of informaticamateriaal. Het is ook mogelijk om met IDasset ter plaatse correcties uit te voeren bij eventuele inventaris- of locatieverschillen, maar ook om aan te geven wanneer er defecten of andere anomalieën worden vastgesteld.

Deze oplossing verbetert het zicht op en optimaliseert het beheer van uw assets. Zo kunt u alle activa optimaal inzetten. Daarnaast hebt u altijd de correcte gegevens bij de hand tijdens audits of controles en vermijdt u uitval doordat efficiënter onderhoud mogelijk wordt.

IDdelivery®

Met deze Smart Edge-oplossingen organiseert en volgt u de leveringen van uw goederen, zoals colli, op een zeer efficiënte manier. Hierbij krijgen alle pakketten, pallets of containers een barcode die aan de pakbon is gekoppeld. Via het gebruikersvriendelijke mobiele apparaat met ingebouwde scanner – in real time verbonden met de database – kan de bestuurder elke actie vlot registreren. Zo laat IDdelivery toe om te checken of de juiste colli in de truck worden geladen en op de juiste bestemming worden afgeleverd. Vervolgens wordt de aankomsttijd voor de volgende bestemming berekend en doorgegeven. Bij de klant wordt elk artikel gescand, waarna de ontvanger voor ontvangst kan tekenen op het scherm. Ook retourgoederen of defecten en schadegevallen kunnen feilloos worden beheerd. Bij betaling met een betaalkaart, kan de mobiele computer de transactie verwerken.

IDdelivery verlaagt de administratieve afhandeling, verhoogt de productiviteit en vermijdt fouten en discussies na de levering. Door de realtime verbinding wordt ook een snellere facturatie mogelijk. Dat alles leidt tot verkorte cyclussen en kostenbesparingen.

IDfresh

Met deze oplossing richten we ons vooral tot toeleveringsbedrijven van grotere foodretailers. IDfresh omvat de hardware en software om de volledige levercyclus te beheren. Zo kunt u via IDfresh palletlabels afdrukken, unieke pakketten of kratten op de pallets scannen en alle informatie doorsturen in de vorm van een gestandaardiseerde en gedetailleerde elektronische levernota. Het is ook mogelijk om de levernota om te zetten in een elektronische factuur.

IDstock®

Deze Smart Edge-oplossing voor voorraadbeheer is uitermate geschikt voor wie met zeer diverse en snel roterende voorraden werkt. Denken we maar aan projectvoorraden, wisselstukken voor technici of verbruiksartikelen. Bij zulke goederen is het intikken van voorraadtransacties vaak te tijdrovend voor medewerkers. Tegelijk is het wenselijk om de kosten per afdeling of per project op te volgen. Met IDstock wordt het via barcode- of RFID-labels en mobiele toestellen mogelijk om die voorraden vlot te beheren, te ontvangen en te transfereren naar andere locaties.

Deze oplossing maakt het locatiebeheer van zulke goederen efficiënter, wat de nood aan beschikbare opslagruimte verlaagt. Bovendien vermindert het administratief werk en zorgt u zo voor tijdsbesparing en minder fouten. Ook vermijdt u met deze Smart Edge-oplossing stockbreuken en overbodige bestellingen.

IDsuite

Smart Edge-oplossingen voor uw werkplaats

De werkomgeving waar bijvoorbeeld uw productie en logistiek gebeuren, vormt het kloppende hart van uw bedrijf of instelling. Het is de plaats waar uw fysieke keten in aanraking komt met uw ICT. Hier spreken wij dus van de Smart Edge of de ‘slimme rand’.

Om uw verschillende businessprocessen slim en snel te laten verlopen, biedt PHI DATA Smart Edge mobiele softwareoplossingen aan die inspelen op de noden van verschillende sectoren. Onze suite van ID-software maakt op een doorgedreven manier gebruik van innovatieve auto-ID-technologieën. Daarnaast verwerken de oplossingen de data onmiddellijk op de werkplaats en zorgen ze voor snelle en feilloze transacties, creëren ze instant alarmen bij afwijkingen en leveren ze relevante data met het oog op rapportering of business intelligence. Uiteraard kunnen al die Smart Edge-oplossingen vlot met uw back-endsystemen worden geïntegreerd.

De belangrijkste oplossingen binnen deze suite zijn: IDasset, IDstock, IDdelivery en IDwms.

IDvoice

Hebt u baat bij een snelle en handenvrije orderpicking, dan biedt onze spraakgestuurde oplossing IDvoice een interessant alternatief voor scanning (zie ook ‘voice technologie’). Kiest u voor IDvoice, dan krijgen operatoren via een headset en een microfoon hun instructies vanuit het Warehouse Management Systeem. Via die microfoon kunnen ze ook zelf reageren. Onze IDvoice-oplossing is gebaseerd op de technologie van het Duitse topSystem.

IDwms®

Deze Smart Edge Warehouse Management oplossing is erop gericht om de informatiestroom volledig te synchroniseren met de bewegingen van de goederen op de werkvloer. Dat gebeurt op basis van barcodes en wifi. Het basisprincipe van IDwms is dat elke ‘drager’ – doorgaans een pallet – in het magazijn via een identificatielabel een uniek nummer meekrijgt, dat de basis vormt van elke goederenbeweging. Door die te scannen met behulp van een industriële handheldcomputer staat u in realtimeverbinding met de warehousedatabase. Het gebruik van spraakherkenningstechnologie is eveneens beschikbaar voor omgevingen waar snelle manuele picking voorkomt en de handen/ogen vrij moeten zijn.

Het grote voordeel van IDwms is dat de voorraad steeds up-to-date is. Daarnaast verlaagt het aantal fouten en het administratieve werk bij de ontvangst, het wegzetten, de picking en de shipping. Gebruikers van het systeem noteren ook een hogere productiviteit en een betere realtime visibiliteit.

IIoT

Voluit staat IIoT voor Industrial Internet of Things (zie ook ‘Internet of Things’). Met ons Industrial Internet of Things softwareplatform beheert u eenvoudig IoT-geconnecteerde apparaten die uw goederen, uitrusting, transportdragers, personen en locaties identificeren, hun positie en status volgen en tegelijk de omgevingsconditie – temperatuur, vochtigheid of CO2-gehalte – waarnemen. Hierbij maken we gebruik van RFID-tags en sensoren.

Inbound-Outbound

Om in- en uitgaande stromen in uw magazijn efficiënter op te vangen bieden wij een Inbound-Outbound Management oplossing aan. Die is gebaseerd op RFID-tags en slim geplaatste poorten en antennes, wat het mogelijk maakt om onbemand en zonder ‘line of sight’ goederen en/of assets in te lezen. Deze oplossing is zowel geschikt voor distributie- als productieomgevingen.

IoT

Het Internet of Things staat voor het koppelen van apparaten via het internet om gegevens uit te wisselen. Denken we maar aan slimme thermostaten en koelkasten. Dankzij IoT worden dingen leesbaar, lokaliseerbaar en controleerbaar via het internet. Aangezien steeds meer intelligente apparaten het internet betreden, spelen we ook bij PHI DATA in op deze belangrijke trend. Specifiek voor industriële toepassingen hebben we een IIoT-platform gecreëerd (zie ook ‘IIoT’).

LabelEasy

Met onze alles-in-een etiketteeroplossing LabelEasy streven we ernaar om het etiketteerproces zo eenvoudig mogelijk voor u te maken. U betaalt een competitieve vaste prijs per etiket en PHI DATA regelt de rest. We stellen u een leveringsplan voor etiketten en toebehoren voor én een all-in onderhoudsplan. Als u kiest voor LabelEasy, dan hoeft u ook geen investeringen vooraf te doen.

Maintenance Management

Als u een hardware- en/of softwareoplossing hebt gekozen, dan is een goed maintenance management belangrijk om de business continuïteit te garanderen. Bij PHI DATA stellen we een serviceovereenkomst voor op maat van uw noden. Wij garanderen u het juiste type contract en technische assistentie binnen de afgesproken reactietijd. Via ons klantenportaal kunt u het onderhoud en herstel van apparatuur ook eenvoudig zelf managen.

MobileView

MobileView is een krachtige en gebruikersvriendelijke software om de locatie en status van goederen en mensen bij te houden. Deze webgebaseerde applicatie omvat bijvoorbeeld functies als visualisatie, rapportage, beheer en automatische alarmen. MobileView is een oplossing van Stanley Healthcare – AeroScout, wereldwijd marktleider in Enterprise Visibility oplossingen.

Proof of Delivery

Als u goederen verzendt, dan wilt u zeker zijn dat de klant die goed ontvangt. Via een Proof of Delivery-oplossing krijgt u daar automatisch een bevestiging van, samen met het levertijdstip. De ontvanger tekent hiervoor op het mobiele toestel van de bestuurder of hij laat zijn ID-kaart inlezen. Zijn er problemen met de levering, dan wordt dit ook via het toestel doorgegeven. De Proof of Delivery zit automatisch vervat in onze IDdelivery-oplossing (zie hoger).

Real Time Localisation – Tracking & tracing

Het wordt voor bedrijven en instellingen steeds belangrijker om goederen, assets en personen te kunnen lokaliseren. Aangezien die in de keten bewegen, willen we ze ook tracken & tracen. Dat betekent dat we goederen, laadeenheden en voertuigen in real time willen volgen – zowel intern als extern – met behulp van lokalisatie-, communicatie- en registratiesystemen.

Een goede lokalisatie en tracking & tracing laat enerzijds toe om de visibiliteit van goederen en assets te verhogen, waardoor u knelpunten en verbeterpotentieel tijdig kunt spotten. Door bepaalde perimeters (geofencing) in te stellen, kunt u gevaarlijke situaties of verdwijning voorkomen. Anderzijds maakt de achterliggende technologie het mogelijk om medewerkers of klanten steeds de juiste informatie over hun transacties en planning te verschaffen.

RTLS-toepassingen zijn ook geschikt voor toegangscontroles en dwaalpreventie in de gezondheidszorg. Met een zeer uitgebreide ervaring op dit vlak heeft PHI DATA alle kennis om Smart Edge-oplossingen op basis van verschillende technologieën van a tot z te verzorgen.

Realtime (condition) monitoring

Als goederen of assets gevoelig en onderhevig zijn aan veranderende omgevingscondities, dan kun je met real time monitoring inspelen op bepaalde gebeurtenissen of veranderingen. In sectoren waar de controle van de temperatuur, luchtvochtigheid en het CO2-gehalte cruciaal is, heeft realtime condition monitoring een grote toegevoegde waarde.

Om realtime condition monitoring mogelijk te maken, biedt PHI DATA diverse technologieën en oplossingen aan, afhankelijk van de behoefte en de omgeving. Die laten toe om automatisch objecten of personen te identificeren, in real time te volgen én hun conditie(s) te monitoren met aangegeven grenzen. Hierbij krijgen objecten of personen een RFID-tag mee die is voorzien van specifieke sensoren. Vaste referentiebakens (bijvoorbeeld wifi of BLE) ontvangen radiosignalen van die actieve RFID-tags.

Een innovatieve technologie in deze context voor buiten is het Industrial Internet of Things. In dat kader biedt PHI DATA met zijn SmartSense cloudplatform een krachtig softwareplatform voor het beheer van IoT-geconnecteerde apparatendie goederen, equipment, transportdragers, personen en locaties identificeren, volgen en hun conditie waarnemen. Dat platform is inzetbaar voor een breed scala van industriële, logistieke en healthcaretoepassingen en biedt volledige end-to-end IIoT-oplossingen gaande van de RFID-tags en -sensoren, evenals tools voor de analyse/alarmering en rapportering.

RFID

Verschillende van onze oplossingen maken gebruik van RFID (Radio Frequency Identification). RFID-systemen zijn opgebouwd uit een antenne en een zendontvanger (vaak zitten die in één apparaat) en een transponder (de tag). De antenne zendt een signaal uit dat de transponder activeert, die dan data terugstuurt. Een voordeel van RFID-tags tegenover barcodes is dat die geen directe zichtlijn bij de scanning nodig hebben.

Er bestaan passieve en actieve tags. Passieve tags hebben geen eigen energiebron en halen hun energie uit de RFID-ontvanger om een signaal terug te sturen. De leesafstand van zo’n tag is beperkt tot enkele meters. Actieve tags hebben wel een interne energiebron (batterij), die de tag de energie geeft om een signaal naar de lezer te sturen. De leesafstand kan hier enkele honderden meters bedragen. Actieve tags kunnen ook beter overweg met metaal en water. Voor Condition Monitoring (zie hoger) kunnen specifieke tags worden gebruikt.

RTI Management

Dit begrip staat voor het beheer van transportverpakkingen of Returnable Transport Items (RTI’s), zoals pallets, kratten, bakken en rolcontainers. Bij PHI DATA zetten we RFID-technologie en tags in om herbruikbare transportverpakkingen op de voet te volgen. Dat zorgt ervoor dat u RTI’s nog beter kunt inzetten en de verliesratio’s kunt indijken.

RTLS

Real Time Location Systems (RTLS) laten toe om de locatie van goederen of personen in real time te bepalen. Die positiebepaling kan gebeuren via strategisch geplaatste antennes en RFID-tags. In Mojix hebben we een belangrijke partner gevonden om ons op het vlak van RTLS te ondersteunen in industrie en logistiek. Met het ViZix-platform maakt de leverancier het onder meer mogelijk om heat maps te maken en gedetailleerde statistieken en analyses uit te voeren. In de healthcare hebben we MobileView van Stanley Healthcare voor positiebepaling.

Scanning

Via scanning wordt de informatie van barcodes of tags gecapteerd. De informatie helpt vervolgens om bijvoorbeeld artikelen op de juiste plaats op te slaan of te verwerken. Vandaag is er een brede waaier aan scanners, denken we maar aan handheld of vaste laserscanners en digitale imagers. Er bestaan ook robuuste scanners voor veeleisende omgevingen. Verder bieden we scanners aan die geen barcodes maar afmetingen van objecten automatisch registreren. Voor barcodescanning in uiteenlopende sectoren zetten we hoogwaardige scanners van bijvoorbeeld Zebra, Honeywell en Datalogic in.

Serialisatie

Serialisatie gaat nog een stap verder. Bij serialisatie op artikelniveau krijgen alle afzonderlijke producten van eenzelfde artikel er nog een unieke identificatiecode bij. Die identificatie maakt dat elk individueel product uit een serieproductie toch uniek is. Dat zorgt voor een maximale traceerbaarheid vanaf de fabriek tot het verkooppunt. Zo wordt het mogelijk om de authenticiteit van geneesmiddelen overal in de supply chain vast te stellen, denken we maar aan de FMD (Falsified Medicine Directive) en de TPD (Tabaco Products Directive) voor de tabaksindustrie.

Serialisatie kan weliswaar grote uitdagingen met zich meebrengen. Zo moeten bij de FMD de master- en transactiedata bij het scannen van het fysieke product in real time met elkaar gelinkt zijn. Bovendien is het hier noodzakelijk om aggregatiestappen toe te voegen, om pakweg een doos met een pallet te verbinden via een zogenaamde ouder-kindrelatie. Bedrijven voeren vaak serialisatie in onder druk van de regelgeving – cfr. de farmaceutica of de tabaksector – om zich tegen namaak, ‘grijze import’ of taksontwijking te wapenen.

Daarnaast vindt men in de logistiek vaak de SSCC-code terug, wat staat voor Serial Shipping Container Code. Die kunnen bedrijven gebruiken om een logistieke eenheid te identificeren. Het kan hierbij gaan om elke combinatie van handelsgoederen die samen verpakt zijn met het oog op opslag of transport. Typische voorbeelden zijn een doos, pallet of pakket.

Met vragen rond de zin van serialisatie voor uw bedrijf kunt u bij PHI DATA terecht.

Voice technologie

In omgevingen waar het belangrijk is om zeer snel en handenvrij te kunnen werken, is voice technologie een interessant alternatief voor scanning. Een systeem op vlak van spraakherkenning (zie ook ‘IDvoice’) impliceert dat magazijnmedewerkers een draagbare heupcomputer hebben die is gekoppeld aan een headset. De medewerkers horen via de headset welke opdrachten ze moeten uitvoeren. Voicetechnologie wordt veruit het meest toegepast bij orderpicking maar kan ook toegevoegde waarde hebben bij goederenontvangst bijvoorbeeld.

Work Floor Automation

Het doel van Work Floor Automation is om processen automatisch en efficiënter te laten verlopen. Aangezien veel omgevingen hier baat bij hebben, zijn de Work Floor Automation oplossingen van PHI DATA geschikt voor onder meer productieomgevingen, magazijnen en ziekenhuizen.  Afhankelijk van de sector zullen we een aangepaste totaaloplossing voor een efficiënte identificatie en mobiliteit op de werkvloer voorstellen.

Wifi Check

“Help, er is geen wifi meer!” Als u dit geregeld hoort, dan kunt u terecht bij onze experten voor een Wifi Check. We controleren uw infrastructuur, waarbij we de dekking checken, storingen meten en een veilige communicatie tussen uw wifi-infrastructuur en toestellen waarborgen. Verder nemen we draadloze apparaten onder de loep en zorgen we voor een goede algemene set-up. Bij de Wifi Check krijgt u ook een rapport met aanbevelingen.

WLAN

Om mobiele oplossingen te kunnen implementeren, is een betrouwbaar en veilig netwerk een must. We doen hierbij een beroep op het draadloze WLAN (Wireless Local Area Network). Dat gebruikt radiosignalen om data te ontvangen en verzenden. WLAN’s geven real-time toegang tot informatie en vormen doorgaans een veiliger doorgeefluik voor uw bedrijfskritische informatie dan een bekabeld netwerk.

Informatie i.v.m. maatregelen rond Corona virus


PHI DATA heeft de snel veranderende situatie met het Coronavirus nauwlettend gevolgd. We houden ons aan de richtlijnen van de Belgische regering en hebben doortastende maatregelen genomen om de veiligheid van onze werknemers, klanten en partners te verzekeren.