Terug naar de filter

Atlas Copco optimaliseert orderpicking met voice-oplossing

Als marktleider op het gebied van oplossingen ter verhoging van de productiviteit verkoopt, herstelt en verhuurt Atlas Copco gascompressoren, stroomgroepen, constructie- en mijnbouwmateriaal, industriële gereedschappen en assemblagesystemen. Alle bestellingen die daarmee gepaard gaan gebeurden in de vestiging in Hoeselt tot voor kort via orderpicking op papier. Daarbij reden pickers met papieren lijsten van locatie naar locatie en sorteerden ze hun bestellingen en bestelbonnen manueel.

“We wilden minstens 30% minder klachten van klanten over hun bestelling. Het resultaat overtreft onze verwachtingen: we zien een kwaliteitsverbetering van 65%.”

An Beullens, Quality Engineer bij Atlas Copco

 

Dat zorgde voor een hoge foutenlast én voor een gebrek aan overzicht: Atlas Copco wist wanneer een picklijst werd geprint en wanneer de goederen werden verpakt, maar over de tussentijdse status was geen informatie beschikbaar.

 

De keuze voor Voice

Atlas Copco ging op zoek naar een oplossing en contacteerde verschillende bedrijven. Die stelden zowel scanning als voice picking voor. “Er waren ook duidelijke verschillen tussen alle voice-oplossingen die werden aangeboden”, zegt An Beullens, Quality Engineer bij Atlas Copco. “Uiteindelijk kozen we voor het voorstel van PHI DATA omdat dat het best aansloot bij onze verwachtingen. Dat voicepicking-systeem van TopSystem viel het best te integreren in ons SAP WM systeem en biedt in tegenstelling tot scanning het voordeel dat alles handenvrij kan gebeuren."

 

Verwachtingen overtroffen

Intussen wordt in de Power Tools vestiging in Hoeselt aan 80% van de orderlijnen met de voiceoplossing gepickt, door een 20-tal pickers. De communicatie gebeurt voor 100% online via ITS Mobile. De pickers krijgen via een headset hun werkinstructies, zoals de locatie en aantallen die nodig zijn en eventuele andere specifieke pick-instructies. Via spraak bevestigt de picker stap voor stap dat hij heeft uitgevoerd wat werd gevraagd.

Atlas Copco stelde een duidelijke doelstelling voorop. “We wilden minstens 30% minder klachten van klanten over hun bestelling. Het resultaat overtreft onze verwachtingen: we zien een kwaliteitsverbetering van 65%.” Wat betreft productiviteit waren de verbeteringen initieel niet zo groot. “Maar voice picking heeft ons toegelaten om andere wijzigingen in ons proces door te voeren, bijvoorbeeld pick-in-the box, die wel een duidelijke impact hebben op onze productiviteit.”

 

Vertrouwde partner

Atlas Copco en PHI DATA werkten al langer samen: PHI DATA staat in voor de levering van en het onderhoud aan de printers, scanners en hun toebehoren bij Atlas Copco. “En ook deze keer verliep de samenwerking zeer vlot”, zegt An Beullens. “Van bij de start van de onderhandelingen tot de uitplooiing van het project is PHI DATA steeds heel correct en eerlijk geweest. Ze waren steeds bereikbaar bij vragen en kwamen indien dat nodig was steeds naar onze site om ons verder te helpen.”

Download in PDF