Terug naar de filter

Audi - PHI DATA helpt Audi bij onderhoud rollend materieel

Bij Audi Brussels rijden jaarlijks meer dan 120.000 Audi A1’s van de band. Daar werken meer dan 2.500 medewerkers hard aan. Om de verschillende onderdelen te trekken, duwen, tillen en opruimen, rijden er zo’n 3.400 karretjes rond met verschillende hoogtes en breedtes. Al dat rollend materieel moet minstens 1 keer per jaar een grondig onderhoud ondergaan. Ook de levensduur van tractiebatterijen stijgt wanneer ze regelmatig worden onderhouden. Op zoek naar een oplossing die voor een overzicht en efficiëntie zorgt, kwam Audi terecht bij PHI DATA.Audi Brussels

Als er 3.400 verschillende soorten karretjes rondrijden, is het moeilijk om in het oog te houden welke al een onderhoud hebben gehad en welke dringend toe zijn aan nazicht. Met behulp van Excellijsten die dagelijks werden aangevuld, deden de medewerkers van Audi in Brussel wat ze konden. Toch werden sommige karretjes niet vaak genoeg gecontroleerd. Bovendien moesten de karretjes in de montageafdeling tijdens het hele werkjaar beschikbaar blijven. Tijdens de jaarlijkse vakantie, het ideale moment voor de controle, waren ze soms onvindbaar omdat ze niet op hun plaats stonden. Daardoor werd de verplichte jaarlijkse controle soms bemoeilijkt.

Audi ging op zoek naar een oplossing die een veel sneller beeld gaf van welke karretjes gecontroleerd waren en welke dringend aan de beurt moesten komen. Er werd gekozen voor een systeem waarbij elk karretje wordt uitgerust met passieve RFID-tags. Een systeem met gerichte antennes leest de tags in een gang waar de meeste karretjes dagelijks passeren. Intussen loopt de onderhoudsploeg rond met handhelds waarmee ze de karren scannen die ze tegenkomen. Elke medewerker heeft zijn eigen inloggegevens en kan meteen in het systeem invoeren welke kar hij onder handen heeft genomen en wat hij er precies aan heeft gedaan.

“Ik wist precies naar welke oplossing mijn voorkeur uitging”, zegt Koen Cosyns, coördinator facility management bij Audi. “Passieve RFID-tags geven me het overzicht dat ik wil, voor een aanvaardbare prijs. Ik heb aan PHI DATA laten weten wat ik zocht, en zij hebben voor Audi Brussels een programma op maat geschreven. Dat was niet eenvoudig, want er golden heel wat restricties. De te controleren karretjes waren bovendien niet bepaald uniform, zowel in formaat als in functie.”

Bij de zoektocht naar de juiste partner ging Audi niet over één nacht ijs. “We hebben ook geïnformeerd bij andere leveranciers welke oplossingen zij konden bieden. PHI DATA bood op het vlak van prijs-kwaliteit de beste oplossing. Bovendien werkten we al met hen samen: PHI DATA levert ons al jaren printers en scanners. Zij kennen ons bedrijf dus goed, en wij weten dat ze een professionele, betrouwbare partner zijn. De samenwerking verloopt goed en als er zich een probleem voordoet, worden we snel geholpen.”

Sinds de implementatie van de oplossing zijn er minder vaak reparaties nodig en stijgt de levensduur van de karretjes die in omloop zijn. “Om een idee te geven van de impact van het regelmatiger onderhoud: we gebruiken de oplossing ook voor onze tractiebatterijen, die elektrische energie leveren aan onder andere onze vorkheftrucks en palletwagens. We traceren het onderhoud van meer dan 300 tractiebatterijen, die samen ongeveer 1 miljoen euro waard zijn. Ook daarvan kunnen we nu vlot zien wanneer die voor het laatst onderhouden zijn en wat eraan werd gedaan.”

Daarvoor wordt een kopie gebruikt van het programma dat PHI DATA maakte voor het rollend materieel. Onderhoudsmedewerkers lopen rond met handhelds en lezen de tags van batterijen die ze tegenkomen of waaraan ze werken. Ook hier kunnen ze rechtstreeks in het systeem invoeren welk onderhoud ze hebben uitgevoerd. “Dat is een groot voordeel van de handheldterminals, die we zowel gebruiken voor stilstaande karren als voor batterijen. De medewerkers scannen de RFID-tags en kunnen meteen in de database zien of er onderhoud nodig is. Vroeger moesten ze eerst door eindeloze Excellijsten scrollen. De levensduur van onze tractiebatterijen, die vroeger drie tot vijf jaar was, is door het regelmatige onderhoud verlengd tot zeven jaar.”

Op termijn wil Audi de oplossing uitbreiden. “We kijken nu welke gegevens we voor de productiegebonden eenheden kunnen verzamelen aan de hand van RFID-tags. Daarvoor willen we opnieuw samenwerken met PHI DATA.” 

Download in PDF