fbpx

Jan Yperman Ziekenhuis: “Een accreditering heeft niets dan voordelen”

Het Jan Yperman Ziekenhuis uit Ieper behaalde een accreditatie volgens de standaarden van Joint Commission International (JCI). Hiermee legt het ziekenhuis de lat hoog. Maar liefst 1.113 meetbare aspecten worden hierbij door een team van JCI-auditoren afgetoetst aan de JCI-standaarden. Wat de meerwaarde van zo’n accreditatie is en wat juist de rol was van PHI DATA in de verbetering van de kwaliteit, vroegen we aan Norman Cleenewerck, hoofd biotechniek bij Jan Yperman Ziekenhuis.

“Mijn dienst houdt zich vooral bezig met het herstellen en onderhouden van de medische toestellen. Maar we doen veel meer. Kort gezegd: alles waarin een beetje software en techniek zit, passeert onze revue. Dus ook telefonie, alarmering, en dus ook de RFID, die zowat in alles verweven is.”

Objectieve kwaliteitsaanduiding

De Joint Commission International (JCI) identificeert, meet en deelt best practices inzake kwaliteit en patiëntenveiligheid. De innovatieve oplossingen stellen gezondheidsinstellingen in staat om zichzelf te verbeteren op het vlak van hun prestaties. JCI werkt nauw samen met ziekenhuizen en andere zorginstellingen, overheidsinstanties, academische instellingen en bedrijven om de patiëntenzorg continu naar een hoger niveau te tillen. De JCI-accreditatie en certificatie zijn dan ook ideale middelen om een steeds betere kwaliteit en veiligheid te realiseren.

“Een tijdje geleden werden we voor de tweede keer geaccrediteerd. Hiermee zijn we bij de eersten in het land die twee opeenvolgende accreditaties binnenhalen. Bij elke editie komen er nieuwe aandachtspunten bij. Wij zijn trots het eerste Belgische ziekenhuis te zijn dat volgens de zesde editie van het handboek geaccrediteerd is.”

“Dankzij JCI hebben we objectieve maatstaven om onze kwaliteit continu te verhogen. De 1.113 kwaliteitseisen worden stuk voor stuk afgevinkt. Tijdens onze eerste accreditatie moesten we 90% halen, en behaalden we 98,4%. De laatste accreditatie legde een minimumscore van 98% op. Dat overtroffen we ook, met een score van 98,5%.”

PHI DATA als partner voor een vlotte accreditatie

“We zijn op een wat grappige manier in contact gekomen met PHI DATA. Onze vorige financieel directeur had een tv-reportage gezien over een technieker in een ziekenhuis die als enige taak had om rolstoelen en ander materiaal te zoeken op de parking. Toen waren we zelf nog een vrij nieuw ziekenhuis, en we kwamen we op het idee om de RFID-technologie te introduceren, om zo alle toestellen te kunnen lokaliseren. PHI DATA heeft intussen al 30 ziekenhuizen met deze oplossing uitgerust, en ook bij ons verliep de implementatie vlot. Omdat PHI DATA een echte specialist is op het gebied van deze technologie, kregen we een optimale begeleiding, waardoor deze technologie in alle relevante domeinen wordt toegepast. Intussen plukken we er ook de vruchten van.

Zo besparen we heel wat nodeloze kosten. Vroeger moesten we vaak toestellen huren, omdat we onze eigen toestellen niet terug konden vinden. Vandaag kunnen we de locatie van alles op elk gegeven moment perfect opsporen en moeten we dus ook niet meer huren.”

jan yperman gebouw

“Maar er is meer. Dankzij RFID geven onze koelkasten met geneesmiddelen een signaal wanneer de temperatuur buiten de norm dreigt te vallen. Bovendien hebben onze nachtverplegers ook baat bij de RFID-tags. Ze voelen zich immers veiliger en kunnen in geval van agressie efficiënt alarmeren. Tenslotte gebruiken we ze ook voor dwaaldetectie. Patiënten met dementiegedrag dreigen nogal eens weg te lopen. Door hen te voorzien van zogenaamde weglooptags, kunnen we hen opsporen nog voor ze het Jan Yperman Ziekenhuis uit zijn.”

Accreditatie voor continue kwaliteitsverbetering

“Ik denk dat medewerkers wel voordelen genieten van zo’n accreditatie, maar het is toch vooral de patiënt die ervan profiteert. We kunnen nu met zekerheid zeggen dat het onderhoud van de medische toestellen op een systematische manier gebeurt. Maar op elk ander domein doen we ook aan kwaliteitsverbetering. Onze procedures zijn dermate geoptimaliseerd, dat we bijna geen fouten meer maken.”

“Ik ben ervan overtuigd dat elk ziekenhuis baat heeft bij een accreditatie. Niet in het minst omdat je hiermee helemaal zeker bent dat je de kwaliteit en veiligheid kunt garanderen voor patiënten en medewerkers. Maar ook omdat je dan in de hele organisatie eenzelfde streefdoel hebt: het altijd beter doen.”

Deel deze case

Bekijk onze Health & Care oplossingen

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van nieuwe toepassingen

Meer info over onze cases?

Neem dan gerust vrijblijvend contact op met expert Kurt.

Vul het contactformulier in of stuur een e-mail naar info@phidata.be.