PHI DATA ondersteunt medewerkers AZ Klina bij agressie

Uitdaging

Efficiënt en snel een interventieploeg alarmeren bij agressief gedrag tegenover personeel.

Oplossing

RTLS-oplossing met RFID-tags van Stanley Healthcare (Aeroscout)

Resultaat

Verhoogde veiligheid voor medewerkers bij agressief gedrag.

Patiënten of familieleden die slecht nieuws krijgen, onder invloed zijn of een psychiatrische afwijking vertonen, reageren niet altijd even voorspelbaar. Dat weten ook de meer dan 1.100 medewerkers van AZ Klina, het algemeen ziekenhuis van de regio Noord-Antwerpen. Begin 2013 ging het ziekenhuis op zoek naar een oplossing om zijn medewerkers te beschermen tegen agressief gedrag. PHI DATA kon die oplossing bieden.

Het ziekenhuis zocht een systeem dat het personeel in staat stelt om in geval van agressie snel en eenvoudig een interventieploeg te alarmeren. Het toestel moest comfortabel te dragen zijn, betrouwbare informatie doorgeven aan de alarmcentrale en bovendien zelf aangeven of mensen binnen of buiten bereik zijn.

PHI DATA implementeerde een RTLS (Real Time Location System)-oplossing waarbij artsen, verpleegkundigen, paramedici en ondersteunende medewerkers uitgerust worden met badges, die tags van Stanley Healthcare (Aeroscout) bevatten. De T3-tags zijn compact en beschikken over een actieve RFID-chip. PHI DATA kan de gebruikte RTLS-technologie implementeren in bestaande WiFi-systemen en zo realtime informatie doorsturen over de locatie of conditie van mensen en/of goederen.

De implementatie bij AZ Klina verliep in vijf stappen:

In een eerste stap werd bepaald welke afdelingen tags nodig hadden en hoeveel.In een volgende stap werd de ideale configuratie op de T3-tags geïmplementeerd en werden alle tags en functionaliteiten getest. Daarna werden de tags gekoppeld aan de alarmserver, zodat de juiste telefoontoestellen verbonden zijn aan elk soort alarm. Vervolgens werd bekeken hoe de rapportage met betrekking tot oproepen, batterijniveau en tags binnen en buiten bereik moest worden aangepakt. En als laatste werd een gebruikershandleiding uitgewerkt voor iedereen die met de T3-tags overweg moet kunnen.

“We gebruiken het systeem nu meer dan een maand en zijn tot nu toe erg tevreden”, zegt Jan Herrijgers van AZ Klina. “Bij de implementatie merkten we al dat PHI DATA erg snel reageert in geval van problemen of vragen. Ze volgden het projectverloop goed op en gingen zelf achter openstaande issues aan. En het resultaat mag er zijn: we beschikken nu over een erg betrouwbaar systeem dat zelf traceert of tags binnen of buiten bereik zijn en krijgen een erg goede support.”

Na deze eerste positieve ervaringen overweegt AZ Klina om ook patiënten en medische toestellen te traceren.

Deel deze case

Bekijk onze Health & Care oplossingen

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van nieuwe toepassingen

Meer info over onze cases?

Neem dan gerust vrijblijvend contact op met expert Kurt.

Vul het contactformulier in of stuur een e-mail naar info@phidata.be.