Unigro verzorgt vanuit zijn magazijnen in Sint-Niklaas met 24 vrachtwagens leveringen op afspraak bij klanten. Het bedrijf beschikt over een assortiment van meer dan 8000 producten voor huis, tuin en vrije tijd, die via internet of telefoon besteld kunnen worden. De meer dan 200 medewerkers doen hun best om 200.000 trouwe klanten een stipte en correcte levering, een ijzersterke dienst-na-verkoop en uitgebreide betaalmogelijkheden op maat te garanderen.
Uitdaging: Automatisering van het leveringsproces
In het verleden verliep het hele leveringsproces nog handmatig: de leveringsbon, de kopieën en de routeplanning worden op papier aan de verschillende chauffeurs bezorgd, die bij levering ook een handtekening van de klant dienden te verkrijgen. Om dit leveringsproces efficiënter en sneller te laten verlopen, ging Unigro op zoek naar een oplossing voor het automatiseren van zowel de sturing als de opvolging van het laden van de vrachtwagen, de routebeschrijving naar de klant, als het fysiek leveren van de goederen.
Oplossing: eID-Delivery platform
Uiteindelijk koos Unigro voor een oplossing gebaseerd op het eID-Delivery platform van PHI DATA. De oplossing bestaat uit een Motorola MC75 mobile handheld computer die wordt uitgerust met een smart card reader van TSL, die Belgische elektronische identiteitskaarten (eID) kan lezen.
De Motorola MC75 beschikt verder over GPS, 3G en WiFi, heeft een krachtige scan engine en kan in de bijhorende cradle, gemonteerd in de vrachtwagens, geplaatst worden tijdens het rijden. Dat zorgt voor verhoogd gebruiksgemak en voorkomt verlies en beschadiging.
Alle data die via het eID-Delivery platform verkregen worden, worden doorgespeeld aan de bestaande back office, die op AS400 draait. Die datatransfer gebeurt via 3G, waardoor in real time de status van alle leveringen zichtbaar wordt. Zo behoort het manueel ingeven van leveringsbonnen in de backoffice tot het verleden, hetgeen nog een efficiëntieverhoging oplevert.
Resultaat: Procesoptimalisatie en juridische garanties
De oplossing biedt Unigro heel wat mogelijkheden om het leveringsproces te optimaliseren:
- De verdeling van de leveringen: alle chauffeurs krijgen hun opdrachten via de MC75, die ook over GPS-functionaliteit beschikt. Bij de selectie van een opdracht, krijgen ze meteen hun reisroute uitgestippeld op de MC75 in hun vrachtwagen.
- Het scannen van de pakjes: met een barcodescanner kunnen de chauffeurs de barcode van het te leveren pakje scannen, waardoor een validatie tussen levering en leveringsadres plaatsvindt.
- Proof of Delivery (POD): bij levering hoeven de chauffeurs de klant enkel nog te identificeren en deze voor ontvangst te laten handtekenen via de eID. Door de identificatie van de klant enerzijds en de digitale handtekening anderzijds garandeert Unigro een solide juridische basis bij eventuele problemen achteraf.
- Beschadiging van levering: chauffeurs kunnen indien nodig ook een camera gebruiken wanneer een verpakking beschadigd zou raken tijdens de levering. Op deze manier wordt die beschadiging geregistreerd en in de database opgeslagen.
“PHI DATA reikt Unigro een totaaloplossing aan om ons leveringsproces te optimaliseren. Zowel de sturing als de opvolging van het laden van de vrachtwagen, de routebeschrijving naar de klant, als het fysiek leveren van de goederen worden geautomatiseerd. Deze automatisering levert een significante besparing op. Daarnaast zorgt de geautomatiseerde procedure, waarbij gebruik gemaakt wordt van de elektronische identiteitskaart, voor bewijskrachtige stukken: zowel Unigro als de klant weten precies wie wat krijgt.”
Frédéric Van Damme, Projectleider