De stap van goederentransport naar magazijnbeheer is erg logisch. Maar om dit logistieke verhaal succesvol te maken moest Transport Dehertogh kunnen rekenen op een betrouwbare oplossing voor productregistratie en beheer van de goederen in het magazijn. Die oplossing vonden ze bij PHI DATA, en ze kregen er een toegewijde businesspartner bovenop.
Transport- en distributiebedrijf Dehertogh is een echte familieonderneming. Ruim dertig jaar geleden opgericht door vader en moeder Dehertogh, wordt het bedrijf intussen al verscheidene jaren beheerd en behartigd door drie zonen, waaronder zaakvoerder Dieter. Dankzij de bezieling van de drie broers is het bedrijf verder uitgegroeid, op alle vlakken. Niet alleen omzet, personeel en aantal vrachtwagen namen toe maar ook de types transport. Waar het bedrijf vroeger vooral bulkgoederen uit de bouwsector vervoerde, neemt het nu ook stukgoederen en andere sectoren voor zijn rekening.
Het was niet meer dan logisch dat Dehertogh ook de volgende stap in de logistieke dienstverlening zou zetten, richting het magazijnbeheer. “Aanvankelijk was dat nog beperkt, omdat we op onze vorige locatie slechts weinig opslagruimte konden bieden”, licht Dieter Dehertogh toe, “maar sinds we in Bornem een voldoende groot magazijn – intussen al zowat 3.000 m2 – ter beschikking hebben, konden we hier echt werk van maken.”
Gezocht: betrouwbaar real-time overzicht in een gebruiksvriendelijke interface
De logistieke bal ging pas echt aan het rollen toen een grote klant bij hen aanklopte voor een aanzienlijke opdracht, met tot 40.000 pickings per jaar. “Natuurlijk waren we erg enthousiast”, vertelt Dieter, “maar met onze bestaande bezetting en infrastructuur zouden we deze opdracht nooit aankunnen. We hadden een digitale oplossing nodig, die ons een real-time en betrouwbaar overzicht van de stock geeft in een gebruiksvriendelijke interface. En, gezien de deadline van de klant voor de start van het project, dit alles moest klaarstaan binnen een periode van enkele maanden.”
In hun zoektocht naar de geschikte oplossing kwam Dehertogh in contact met PHI DATA.
“We hadden meteen een klik met PHI DATA, zowel met de commercieel verantwoordelijke als met softwaremanager Luc Snellings, zodra we hen hadden gecontacteerd voor meer info. Geen moeite was hen te veel om ons correct en uitgebreid te informeren, en daaruit bleek dat hun oplossing beter voldeed aan onze vereisten dan die van de concurrenten. Om maar één voorbeeld te geven: andere oplossingen synchroniseerden de ingescande goederen pas met het beheersysteem wanneer je aan de uitgang passeerde, bij PHI DATA gebeurt dit op het moment van het inscannen zelf.” Ook de transparantie over wat de oplossing zou kosten – geen verborgen kosten in hardware of andere extra’s – deed de balans overhellen naar PHI DATA.
Kurt Nauwelaerts, Business Development Manager PHI DATA IDwms, voegt er graag aan toe : “Wij begrepen dadelijk de vraagstelling van Dehertogh en de noodzaak van een flexibel, gebruiksvriendelijk systeem, dat eenvoudig kan worden uitgebreid naar nieuwe klanten als enkele van de voornaamste prioriteiten. Met onze IDwms oplossing is Dehertogh klaar om verder te groeien in de toekomst en optimaal gebruik te maken van elke m² opslagruimte”
Nadat het project in mei 2019 groen licht had gekregen, moest het PHI DATA projectteam vol aan de bak om de hele infrastructuur en het warehouse managementsysteem operationeel te krijgen tegen de afgesproken datum: op een maandag medio juli 2019, tegelijk met de verhuis van de goederen van de klant naar het magazijn. Op twee maanden tijd moest de hele omgeving dus kant-en-klaar zijn. Het weekend voordien zou dan de volledige migratie en ingebruikname gebeuren. “Dat leek een uitstekend idee, zo midden in het bouwverlof, maar achteraf bekeken hadden we beide verhuizen misschien toch beter uiteengehouden”, lacht Dieter.
Enorme tijdwinst en kleinere kans op fouten
Niettemin werd, mede dankzij de toegewijde aandacht van het PHI DATA team en de korte reactietijd bij elk mogelijk aandachtspunt, de deadline gehaald en ging de oplossing tijdig live om de grote verhuis van de nieuwe klant te verwerken.
Meteen toonde het systeem zijn meerwaarde tegenover de vorige omgeving: “De koppeling van de registratie van de binnenkomende en buitengaande goederen met het WMS-systeem heeft ervoor gezorgd dat we met hetzelfde team de grote hoeveelheid nieuwe producten aankunnen, en gewapend zijn voor zelfs nog meer. Alle binnenkomende en uitgaande goederen worden gescand met onze Zebra scantoestellen, en de transacties worden meteen verwerkt in het warehouse managementsysteem.
“De klant kan inloggen op ons WMS-systeem om zijn voorraad in real time op te volgen. Ons WMS-systeem kan zelfs worden gekoppeld aan hun boekhoudsysteem. Bovendien is de kans op fouten bij invoer drastisch verlaagd. We hebben met deze PHI DATA-oplossing met succes een grote stap gezet richting professionalisering van ons magazijn”, besluit Dieter trots.
Ook over de nazorg door PHI DATA is Dieter erg te spreken: “Mede door de tijdsdruk zijn er hier en daar wel eens foutjes opgedoken in het systeem. Of we ontdekten functies die we er graag aan toegevoegd zagen. Dat is dan slechts een kwestie van een telefoontje naar Kurt Nauwelaerts en in een mum van tijd is het probleem van de kaart of de uitbreiding toegevoegd. Ook dat hoort tot het totaalpakket waarmee PHI DATA ons vertrouwen heeft gewonnen, en blijft verdienen.”